Transmongolië Express

Reizen met de trein naar Moskou? Een stedentrip naar Moskou is helemaal zo gek nog niet! En als je er dan toch bent, kun je met de trein verder reizen door Rusland en zelfs naar Mongolië en China. 

In deze blog duik ik in de wondere wereld van treinen in Rusland.

transmongolie express

Express treinen in Rusland en routes

Het reizen per trein is een fantastische manier om Rusland, Mongolië en China te verkennen. Langzaam glijden bijzondere landschappen aan je voorbij. Af en toe vang je een glimp op van een stad, en onderwijl ontmoet je bijzondere mensen. Even ben je weg van de wereld, en leef je in de cocon die ’trein’ heet.

Door Rusland lopen vier wereldberoemde langeafstandstreinen.

  1. Transsiberië Express: van Moskou naar Vladovostok. Met zijn 9827 is dit de langste treinreis ter wereld
  2. Baikal-Amoer Spoor (BAM): 4000 km spoor ten noorden van de Transsiberië Express
  3. Transmongolië Express: van Moskou naar Beijing via de leegte in Mongolië
  4. Trans-Machurian Express: van Moskou naar Beijing óm Mongolië heen

Ik houd van treinen! De Transmongolië Express heeft jaren op mijn bucketlist gestaan. Ik besluit mijn reis van een jaar door Azië in stijl af te sluiten, en boek een ticket van China naar Moskou. Als je deze reis zonder stops maakt, ben je ruim een week onderweg. Ik besluit echter om onderweg een aantal keer (lang) uit te stappen, namelijk in Ulan Baatar, Irkutsk en Krasnoyarsk.

Lees snel mijn ervaringen met de Transmongolië Express!

Mijn ervaring met de Transmongolië Express

Etappe 1: Beijing – Ulan Baatar

Het voelt een beetje raar, die eerste etappe van de legendarische Transmongolië Express. Ik reis in 31 uur (en een beetje) van de Chinese hoofdstad Beijing naar de Mongoolse hoofdstad Ulan Baatar.

De trein rijdt in een keer door van China naar Rusland. Aan de grens van Mongolië en China wordt alleen het onderstel van de trein gewisseld: het spoor heeft een andere breedte.

Ik maak een stop van drie weken in Mongolië.

Etappe 2: Ulan Baatar – Irkutsk

Mijn reisgenoot en ik delen de coupe met een Deen en met een kind (volgens de provodnik, de coupe beheerster). Ik vind het een beetje zielig, zo’n kind alleen. Waar is het?

Het blijft me een groot raadsel. Misschien zit het kind bij de ouders in een andere coupé. Met zijn drietjes is best gezellig. De provodnik komt soms even langs om een praatje te maken. Zij in het Russisch, wij in het Engels. Begrijpen we elkaar wel? Ze legt een deken onder de matras. Moeten we hier voor betalen? Ze vraagt niet om geld.

Ik maak een stop van twee dagen in Irkutsk.

Etappe 3: Irkutsk – Krasnoyarsk

Het is slechts een nachtje met de trein van Irkutsk naar Krasnoyarsk. Op een treinreis van meer dan een week, is een nachtje met de trein erg kort. Alles is relatief.

Tijdens de eerst etappe van de Transmongolië Express, Mongolië in, zaten we nog met zijn viertjes in de coupe. Mongolië uit waren we met zijn drieën. En nu zijn we met zijn tweeën. 

Volgens mij betaal ik niet voor een eerste klas ticket… 

De eerste klas heeft twee bedjes naast elkaar. Helaas zijn er geen stapelbedden. Best jammer, ik vind het bovenste bedje in de trein echt geweldig! Beetje privacy, lekker vanuit je bed door het raam naar buiten kijken, heerlijk. Nu moet ik zitten om naar buiten te kijken. Wellicht ben ik gewoon lui doordat de schommelende trein me half in slaap wiegt, maar liggend reizen bevalt me beter. 

Ook in Krasnoyarsk stop ik twee dagen.

kremlin in moskou

Etappe 4: Krasnoyarsk – Moskou

Na anderhalve maand zit mijn reis er dan echt op.

Vanaf Krasnoyarsk naar Moskou met de trein duurt ongeveer 60 uur, maar de tijd vliegt. Wederom slapen slapen we met zijn tweetjes in een coupe. De trein om me heen wordt bijna continu gepoetst door de provodnik. Alleen de ramen zijn vies, dus lekker naar buiten kijken is er niet echt bij. Op een station probeer ik dit euvel te verhelpen, maar het lukt niet echt. De modder zit te hard aangekoekt.

Wanneer ik echter een wandeling door de trein maak (hij is er lang genoeg voor), zie ik hoe het ook anders kan. De tweede klas (heet het zo?), ziet er redelijk uit. Net als bij ons, maar twee keer zoveel mensen: 4 per coupe. De derde klas is best smerig. Het toilet is kapot en er stroomt pies door het gangpad. Stinken! 

In de coupés is het druk, slaapt men echt met zes tot achter mensen in 4 bedden? Of zijn de buren langs komen wippen? Er wordt volop gegokt en gezopen. Stiekem ben ik blij dat ik niet hier zit…

Lees wat te doen in Moskou.

Handelen op het station

Op de stations wordt gehandeld. Je kunt het zo gek niet bedenken: er wordt eten en drinken voor reizigers verkocht. Er worden kleren en dekens aan de man gebracht. En Mongoolse handelaren stalen in no-time een kleedje met plastic speelgoed en felgekleurde huisraad uit.

De stop van de Transmongolië Express zijn voor mij hét hoogtepunt van de treinreis. Het is lekker om even een frisse neus te halen. Maar ik geniet vooral van het verrassingseffect: bij elk station vraag ik me af wat er nu weer te zien en te beleven is. 

Een extra verrassing is de duur van de stop: de trein rijdt niet altijd helemaal volgens de dienstregeling. Aan het begin van mijn trip keek ik vol verbazing hoe mensen snel op de trein sprongen, die zich langzaam in beweging zet. Aan het eind van de trip ben ik zelf een van die menen die op de rijdende trein springt…

Tips voor reizen met de Transmogolië Express

  • In de Transmogolië Express is (gratis) kokend water. Het is handig om wat theezakjes en bijvoorbeeld instant noodles bij je te hebben
  • Onderweg kun je op stations vaak dingen kopen. Ook zijn er verkopers in de trein. Het is handig als je wat kleine coupures van de lokale valuta bij je hebt
  • Je kan je wat opfrissen op het toilet, maar er komt niet echt veel water uit het kraantje. Een washandje kan uitkomst bieden, en ook babydoekjes doen wonderen
  • Draag laagjes! In de trein is het vaak heel warm en de ramen kunnen (of mogen) niet altijd open. Met name in de winter is het buiten echter stervenskoud, dus het is fijn als de deuren open gaan en je naar buiten wilt om snel wat extra’s aan te kunnen trekken
  • Ik had geen woordenboekje of point-it boekje bij me, maar iets om beter te communiceren kan handig (en leuk!) zijn
  • Oordopjes en een oogmasker. Je weet nooit waar je terecht komt
  • Hoewel ik niet het idee had dat er veel gestolen wordt in de trein (of dat mensen pogingen ondernemen), is het een fijn idee als je je paspoort op je lijf kan dragen en je tas af kan sluiten met een slotje
  • Ik heb mijn reis met de Transmongolië Express geboekt via Tiara Tours.